داستان های اختصاصی 6 دقیقه 2516 بازدید

سفر به ماسوله

اقتصاد ماسوله در حال حاضر مبتنی بر توریسم است. ماسوله به عنوان مرکز تأمین و تهیه وسایل و لوازم مورد استفاده دامداران کوچ رو و گروه های کوچک رمه دار تالشی، همچنان با همه تحولاتی که در منطقه ایجاد شده و رقبای تازه و قدرتمندی که پدیدار گردیده، لیکن هنوز هم از اهمیت نسبی برخوردار است و یکی از مراکز اصلی تأمین مایحتاج دامداران محسوب می گردد.

یکشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۷, ۱۲:۰۳ بعد از ظهر grdsh.ir/338

اقتصاد ، صنایع دستی و سوغات ماسوله

اقتصاد ماسوله در حال حاضر مبتنی بر توریسم است.

ماسوله به عنوان مرکز تأمین و تهیه وسایل و لوازم مورد استفاده دامداران کوچ رو و گروه های کوچک رمه دار تالشی، همچنان با همه تحولاتی که در منطقه ایجاد شده و رقبای تازه و قدرتمندی که پدیدار گردیده، لیکن هنوز هم از اهمیت نسبی برخوردار است و یکی از مراکز اصلی تأمین مایحتاج دامداران محسوب می گردد.

سفر به ماسوله

قیچی های پشم ریسی، داس، قندشکن، کارد سلاخی، چاقو، تبر، بیل و نعل از جمله تولیدات صنایع فلزی هستند که توسط دو باب دکان چلنگری تهیه و ساخته می شود.

از جمله فعالیت های جنبی تولیدی ماسوله تهیه انواع کالاهای دستی بصورت کاملاً ابتدایی است که توسط زنان و دختران محلی برای عرضه به گردشگران تولید می شود و کمتر به منظور استفاده اساسی از آن خریداری می گردد.

عروسک های دست دوز

صنایع دستی ماسوله

برخی از این صنایع دستی عبارتند از: چموش ، گلیم ، جوراب و دستکش ، عروسک های که با نخ و کاموا درست شده اند ، شیرینی اگردک ، ترشیجات ، لباس های سنتی ، لیف حمام ، شال و کلا پشمی و … تولید و فروش این وسایل، درواقع برای تأمین بخشی از کمبودهای مالی خانواده انجام می گیرد و چنانچه قیمت خرید مواد اولیه این تولیدات را که بیشتر از رشت و فومن تهیه می‌شود و نیز مزد تهیه آن را در نظر بگیریم، مبلغ چندانی برای تأمین معاش ناچیز خانواده محسوب نمی‌گردد.

ماسوله­‌ی قدیم یا «کهنه­ ماسوله»

ماسوله­‌ی قدیم یا «کهنه­ ماسوله» که در فاصله «هشت کیلومتری غرب جاده ماسوله به خلخال» قرار گرفته است سکونتگاه اصلی و اولیه ماسوله‌ایها بوده است که اکنون آنچه در این مکان به چشم می­خورد سنگ دیوار بناهای آن است.

کهنه ماسوله

در نخستین کاوش­‌های باستان­‌شناسی شهرستان فومن که در شهریور ماه ۱۳۷۴ توسط هیئت پژوهشکده باستان‌­شناسی سازمان میراث فرهنگی استان گیلان در این محوطه صورت گرفت مشخص شد که از صده پنجم تا هشتم هجری «کهنه­ ماسوله» به عنوان یکی از مراکز مهم در زمینه فلزکاری بوده است.

همچنین سفالینه های لعابدار با رنگهای متنوع که مشخصات دوره سلجوقی را داشته­ اند در این منطقه کشف شد. این ناحیه به دلیل اهمیت و اعتبار تاریخی آن در شهریور ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

سفالینه دوره سلجوقی

مهاجرت ماسوله‌ای ها

درباره منتقل شدن ماسوله‌ایها به مکان فعلی آرای مختلف و گوناگونی ارائه شده است یکی از مشهورترین آنها این است که عون­ بن­ علی از نوادگان امام اول شیعیان به همراه سید جلال­ الدین اشرف از فرزندان موسی کاظم امام هفتم شیعیان که مزارش در شهر آستانه اشرفیه گیلان قرار دارد، در جنگی در حوالی طارم زنجان زخمی شد و راه ماسوله در پیش گرفت و در مکان فعلی ماسوله جان سپرد و به خاک سپرده شد.

سپس به تدریج ماسوله‌ایها در اطراف مزارش خانه ساختند و بدین ترتیب ماسوله فعلی شکل گرفت.

آرامگاه سید جلال­ الدین اشرف

روایتی دیگر، زلزله بزرگ‌سال ۸۹۰ هجری قمری را علت کوچ ماسوله­ ایها به مکان فعلی بیان می‌­کند و روایتی دیگر نیز همه­ گیر شدن بیماری طاعون در سال ۹۴۳ هجری قمری در کشور را دلیل جا به ­جایی ذکر می­‌کند.

ولی نسلهای بعدی، در همین مکان جدید هم ماندگار نشدند و شهری که مرکز داد و ستد و شاه‌راه ارتباطی بین گیلان و زنجان و آذربایجان بود و بازار، کاروانسراها و صنایع فلزی و غیر فلزی آن رونق فراوان داشت با کاهش چشمگیر مواجه شد. زمانی قرار گرفتن ماسوله در نقطه ثقل گیلان، زنجان و آذربایجان اهمیت ویژه­ای به آن بخشیده بود ولی با ایجاد راه‌های اصلی بین گیلان و آذربایجان و گیلان و زنجان از دیگر مسیرها، ماسوله رونق اقتصادی و به دنبال آن، جمعیت خود را از دست داد اشغال کشور در سال ۱۳۲۰ خورشیدی در جریان جنگ جهانی دوم و هرج و مرج ناشی از آن نیز بر مهاجرت اهالی ماسوله تاثیرگذار بود.

شهرداری ماسوله در سال ۱۳۱۱ هجری خورشیدی تاسیس شد ولی در سال ۱۳۱۸ تعطیل گردید. و در سال ۱۳۴۱ مجدداً شروع به کار کرد. مردم ماسوله نقش والایی در تاریخ جنبش جنگل در برابر تهاجم روسیه و بریتانیا داشته‌اند. ماسوله‌ایها به قوای جنگل کمک می­کردند و عده­ ای مانند شهید باباغلامعلی در کنار آنها می­ جنگیدند.

قلعه رودخان

 

شهر ماسوله در نزدیکی قلعه رودخان ، شاهزاده ابراهیم ، شاهزاده اسحاق ، ساحل گیسوم قرار دارد، زمانی که به ماسوله سفر کردید میتوانید بازدید از این مکانها را در برنامه سفر خود بگنجانید.

مسیرهای دسترسی

برای رسیدن به ماسوله، ابتدا لازم است خود را به شهر فومن برسانید.

مسیر دسترسی به ماسوله

اگر خودروی شخصی ندارید می توانید از رشت یا فومن با سواری یا مینی بوس به ماسوله بروید.

اگر با خودروی شخصی، از تهران قصد سفر به ماسوله را دارید، قبل از رسیدن به شهر رشت، می توانید به سمت فومن تغییر مسیر دهید. از فومن تا ماسوله 32 کیلومتر راه است.

جاده تماماً آسفالت و دارای علائم هشدار دهنده است. نیمی از این مسیر کوهستانی است. مراقب عبور تراکتور، تریلر و احشام باشید. در برخی از نقاط احتمال ریزش کوه وجود دارد. به تابلوهای هشدار دهنده توجه فرمایید.

داستان‌های مرتبط

اینستاگرام

صفحه گردش‌آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید و تصاویر و ویدیوهای خود را با هشتگ #گردشگر در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دنبال کنید +
داستان‌های دیگر

هنوز چند دقیقه‌ای وقت داری؟

داستان‌های دیگری در انتظار خواندن شما است، آنها را بخوانید و به اشتراک بگذارید

4 دقیقه۲۵ آذر ۱۳۹۹
کویر مرنجاب منطقه مرد رنج آب

کویر مرنجاب منطقه مرد رنج آب...

تاریخچه منطقه  جاده آران و بيدگل به مرنجاب و دستكن يكي از راههاي ارتباطي بوده كه اصفهان را به شهرهاي كاشان، يزد، مشهد و تهران متصل مي ساخته است. در زمان صفويه مسير اصفهان(پايتخت) و...


< 1 دقیقه۱۲ مرداد ۱۳۹۸
شهر توریستی ماسوله

شهر توریستی ماسوله...

شهر توریستی ماسوله به دلیل معماری خاصی که دارد در بین آثار توریستی جهان ثبت شده است، با این اوصاف کمتر علاقه‌مندی را می‌توان یافت که نام این شهر پلکانی گیلان به گوشش نخورده باشد. م...


4 دقیقه۲ بهمن ۱۳۹۷
ارفع ده و چشمه پراو در منطقه سوادکوه مازندران

ارفع ده و چشمه پراو در منطقه س...

ارفع ده یکی از روستاهای ییلاقی شمال محسوب می‌شود که به خاطر شرایط خاص دسترسی به نقطه‌ای بکر و دست نخورده باقی مانده است.در حدود منطقه سواد کوه می‌توان به روستای ارفع ده رسید. ر...


دیدگاهتان را بنویسید