رفتن به فهرست

دریاچه گهر، نگین زاگرس

دریاچه گهر ملقب به نگین زاگرس حدود ۱۵۰سال پیش در نتیجه یک زمین لرزه بزرگ و در اثر جنبش گسل اصلی زاگرس در قلب رشته کوه اشترانکوه ایجاد شده است.

منبع اصلی آب این دریاچه، چشمه‌های کف دریاچه و آب ورودی حاصل از ذوب برف قلل اشترانکوه از سمت شرقی آن می‌باشد.

جمعه, ۲۸ دی ۱۳۹۷, ۰۰:۱۲ قبل از ظهر grdsh.ir/565

دریاچه گهر ملقب به نگین زاگرس حدود ۱۵۰سال پیش در نتیجه یک زمین لرزه بزرگ و در اثر جنبش گسل اصلی زاگرس در قلب رشته کوه اشترانکوه ایجاد شده است.

منبع اصلی آب این دریاچه، چشمه‌های کف دریاچه و آب ورودی حاصل از ذوب برف قلل اشترانکوه از سمت شرقی آن می‌باشد.

گهربزرگ و گهرکوچک

دریاچه گهر شامل دو دریاچه به نامهای گهربزرگ و گهرکوچک است. دریاچه گهربزرگ درارتفاع ۲۳۶۰متری ازسطح دریا قرارگرفته است و طول آن حدود ۱۷۰۰متروعرض آن بین ۴۰۰تا ۸۰۰متر و حداکثر عمق آن ۲۸ متر می‌باشد. آب دریاچه بسیار زلال و فیروزه ای رنگ می‌باشد و زیستگاه ماهی قزل الای رنگین کمان و خال قرمز است.

دریاچه گهر

گهرکوچک طولی حدود ۵۰۰ متر و عرضی حدود ۱۵۰متر دارد که توسط انبوهی از درختان بید احاطه شده است و حدود یک کیلومتر ازگهربزرگ فاصله دارد.

ساحل دریاچه

ساحل این دریاچه به جز قسمت ورودی دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست.

GardeshOnline.com

در قسمت پایین و بالای دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در معرض نابودی است. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود.

با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید.

بهترین زمان سفر به دریاچه

ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه‌است. یکی از دره‌های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نی‌گاه (نگار) معروف است که پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله واژگون است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه در محدودهٔ دورود واقع شده‌است.

GardeshOnline.com

تاریخچه

اغلب اروپائیان و گردشگران خارجی، این دریاچه را به نام دریاچه ایران می‌شناسند که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال ۱۸۹۰ میلادی توانست مدت ۳ماه در این منطقه تحقیق کرده و هزار کیلومتر راهپیمایی کند.

ولی باتوجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین شناس اتریشی به نام (آ-رودلر) بود که در سال ۱۸۸۸ میلادی موفق شد نام خود را به عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند.

وی در هنگام کشف این دریاچه از دورود حرکت کرده بود. اولین و قدیمی‌ترین تصویر مستند تهیه شده از این دریاچه نیز در سال ۱۸۹۱ میلادی گرفته شده‌است که به یک جهانگرد فرانسوی بنام ژان ژاک دومرگانتعلق دارد.

نقاط ضعف

ازمحل پارکینگ اتومبیل تا دریاچه حدود ۱۸ کیلومتر و به فاصله ۴ الی ۴. ۵ ساعت در میان کوه‌ها و دره‌ها باید پیاده روی نمود ودر این مدت هیچ گونه ارتباط تلفنی و یا دسترسی به امکاناتی مثل جانپناه وسیله نقلیه امکان پذیر نمی‌باشد. به دلیل مدت طولانی پیاده روی و همچنین مسیر کوهپیمایی حمل بار کمی مشکل است و به همین دلیل مردم بومی گهر چهارپایانی همچون الاغ و قاطر کرایه میدهند که میتوانید بار خود را با چهارپایان به مقصد برسانید!

در ادامه این داستان، به مسیرهای دسترسی به این دریاچه زیبا در گردش آنلاین خواهیم پرداخت.

داستان‌های مرتبط

اینستاگرام

صفحه گردش‌آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید و تصاویر و ویدیوهای خود را با هشتگ #گردشگر در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دنبال کنید +
داستان‌های دیگر

هنوز چند دقیقه‌ای وقت داری؟

داستان‌های دیگری در انتظار خواندن شما است، آنها را بخوانید و به اشتراک بگذارید

4 دقیقه۲۵ آذر ۱۳۹۹
کویر مرنجاب منطقه مرد رنج آب

کویر مرنجاب منطقه مرد رنج آب...

تاریخچه منطقه  جاده آران و بيدگل به مرنجاب و دستكن يكي از راههاي ارتباطي بوده كه اصفهان را به شهرهاي كاشان، يزد، مشهد و تهران متصل مي ساخته است. در زمان صفويه مسير اصفهان(پايتخت) و...


< 1 دقیقه۱۲ مرداد ۱۳۹۸
شهر توریستی ماسوله

شهر توریستی ماسوله...

شهر توریستی ماسوله به دلیل معماری خاصی که دارد در بین آثار توریستی جهان ثبت شده است، با این اوصاف کمتر علاقه‌مندی را می‌توان یافت که نام این شهر پلکانی گیلان به گوشش نخورده باشد. م...


4 دقیقه۲ بهمن ۱۳۹۷
ارفع ده و چشمه پراو در منطقه سوادکوه مازندران

ارفع ده و چشمه پراو در منطقه س...

ارفع ده یکی از روستاهای ییلاقی شمال محسوب می‌شود که به خاطر شرایط خاص دسترسی به نقطه‌ای بکر و دست نخورده باقی مانده است.در حدود منطقه سواد کوه می‌توان به روستای ارفع ده رسید. ر...


دیدگاهتان را بنویسید