رفتن به فهرست

الیمستان طلای سبز ایران

مسیرکوهنوردی و جنگل پیمایی جنگل الیمستان، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که علاقمندان زیادی را به‌خود جلب میکند و یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان به گردشگران و طبیعت دوستان نوید می‌دهد.

الیمستان روستایی توریستی از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل است که در استان مازندران قرار دارد. این منطقه به طلای سبز ایران نیز مشهور است. این جنگل دارای مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه می‌باشد.

پنجشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۷, ۱۶:۳۲ بعد از ظهر grdsh.ir/549

مسیرکوهنوردی و جنگل پیمایی جنگل الیمستان، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که علاقمندان زیادی را به‌خود جلب میکند و یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان به گردشگران و طبیعت دوستان نوید می‌دهد.

روستای الیمستان

الیمستان روستایی توریستی از توابع بخش مرکزی شهرستان آمل است که در استان مازندران قرار دارد. این منطقه به طلای سبز ایران نیز مشهور است. این جنگل دارای مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه می‌باشد.

الیمستان

این روستا در دهستان چلاو قرار داشته و براساس سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته بود، جمعیت آن ۱۸ نفر (۷ خانوار) اعلام شد. این منطقه به خاطر جاذبه‌های طبیعی خود نگاه عکاسان داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است. طبیعت بکر و زیبایی جنگل‌ها و مراتع و سرسبزی آن وصف نشدنی است.

جنگل الیمستان

ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما و وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع و دشت‌ها و آب زلال و اسب‌های زیبا از شاخصه‌های این جنگل است.

جنگل الیمستان هر ساله پذیرای جوانان بسیار زیادی می‌باشد که به صورت انفرادی و یا با تورهای گردشگری برای تفریح و خوشگذرانی و داشتن یک روز پر نشاط به این مکان مراجعه می‌کنند.

مسیرکوهنوردی و جنگل پیمایی جنگل الیمستان

این جنگلها محل رویش گیاه ” الیما ” است که در اردیبهشت ماه رشد می‌کند. نام جنگل الیمستان نیز برگرفته از نام الیما می‌باشد.

آب آشامیدنی مردم این روستا از چشمه تامین می‌شود و محصول آن غلات، لبنیات و عسل است.

قله الیمستان

علاوه بر موارد یاد شده، قله الیمستان هم یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا می‌باشد که در زمستان و بهار کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند.

قله ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه‌های کوهنوردی در زمستان به شمار می‌رود.

قله الیمستان

اگر اهل کوهنوردی باشید، این قله با تمام جاذبه‌های طبیعی اطرافش بهترین گزینه سفر کوهنوردی شما به شمار خواهد رفت. در کل مسیر دامنه شرقی، قله دماوند در پیش چشمانتان خواهد بود و هر لحظه با شما حرکت می‌کند.

دورنمای بی نظیر قله دماوند، مناظر زیبای جنگلی با پوشش دشت‌های پر گل، منطقه را به مکانی مجذوب کننده تبدیل کرده است.

قله دماوند

قبل از رسیدن به جنگل، در ابتدای ورود به الیمستان روستایی قرار دارد که لهاش نامیده می‌شود که در کوهستانی معتدل و مرطوب واقع شده است.

از انتهای روستا اولین نشانه‌های جنگل دیده می‌شود. روستای لهاش و منطقه الیمستان، یکی از بکرترین مناطق شمالی کشور بوده که آب مورد نیاز مردم از چشمه‌های موجود در کوهستان تامین می‌شود.

اقتصاد روستای الیمستان

بیشتر ساکنان روستا، زراعت و دامداری می‌کنند و عده ای هم به تولید صنایع دستی و شالبافی مشغول هستند.

محصول اصلی آنان، غلات، لبنیات و عسل است. یکی دیگر از جاذبه‌های جنگل الیمستان، زرشک کوه می‌باشد که در بهار و زمستان کوهنوردان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

زرشک کوه

اما از همه جالب‌تر، منطقه نقش پای رستم می‌باشد که حفره هایی به عمق ۱۰ متر دارد و به اعتقاد بومیان منطقه، این حفره‌ها جای زانوهای رستم دستان است که در این منطقه زانو زده تا از آب چشمه بنوشد.

نقش پای رستم

در کل این جنگل منطقه ای است که با هوای خنک و مه آلود خود بهترین محل برای پیاده روی و لذت بردن از جاذبه‌های زیبایش می‌باشد. و دورنمای زیبای قله دماوند هم به زیبایی‌های الیمستان افزوده است. الیمستان، تلفیقی از مه و جنگل و آرامش است.

مسیر ارتباطی به جنگل الیمستان

اگر میخواهید از تهران به سمت جنگل الیمستان بروید باید ابتدا خود را به جاده هراز برسانید، کیلومتر 140 جاده هراز و 20 کیلومتری شهر آمل، جاده فرعی در سمت راست شما فرار دارد که با تابلوی آمام‌زاده قاسم و امام‌زاده لهلش مشخص شده است.

نقشه دسترسی به جنگل الیمستان

در اوایل این مسیر به دوراهی خواهید رسید که باید جاده را به سمت چمپ ادمه دهید، این جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ و خم‌های بسیار حدود 7 کیلومتر است که ابتدا به روستای لهاش و سپس با طی نمودن حدود 5 کیلومتر به مسیر خاکی روستای الیمستان خواهید رسید.

از این نقطه با پشت سر گذاشتن آبادی الیمستان وارد جنگل می‌شود.

داستان‌های مرتبط

اینستاگرام

صفحه گردش‌آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید و تصاویر و ویدیوهای خود را با هشتگ #گردشگر در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دنبال کنید +
داستان‌های دیگر

هنوز چند دقیقه‌ای وقت داری؟

داستان‌های دیگری در انتظار خواندن شما است، آنها را بخوانید و به اشتراک بگذارید

4 دقیقه۲۵ آذر ۱۳۹۹
کویر مرنجاب منطقه مرد رنج آب

کویر مرنجاب منطقه مرد رنج آب...

تاریخچه منطقه  جاده آران و بيدگل به مرنجاب و دستكن يكي از راههاي ارتباطي بوده كه اصفهان را به شهرهاي كاشان، يزد، مشهد و تهران متصل مي ساخته است. در زمان صفويه مسير اصفهان(پايتخت) و...


< 1 دقیقه۱۲ مرداد ۱۳۹۸
شهر توریستی ماسوله

شهر توریستی ماسوله...

شهر توریستی ماسوله به دلیل معماری خاصی که دارد در بین آثار توریستی جهان ثبت شده است، با این اوصاف کمتر علاقه‌مندی را می‌توان یافت که نام این شهر پلکانی گیلان به گوشش نخورده باشد. م...


4 دقیقه۲ بهمن ۱۳۹۷
ارفع ده و چشمه پراو در منطقه سوادکوه مازندران

ارفع ده و چشمه پراو در منطقه س...

ارفع ده یکی از روستاهای ییلاقی شمال محسوب می‌شود که به خاطر شرایط خاص دسترسی به نقطه‌ای بکر و دست نخورده باقی مانده است.در حدود منطقه سواد کوه می‌توان به روستای ارفع ده رسید. ر...


دیدگاهتان را بنویسید