رفتن به فهرست

آب و هوای تهران

باد غالب بر روی استان تهران، عمدتا از سمت غرب و جنوب غرب می‌وزد و این استان دارای 4 فصل کاملا محسوس است. اختلاف متوسط دمای سالانه در استان حدود 28/4 درجه است. در ایستگاه هواشناسی فرودگاه مهرآباد، از ماه دی رفته رفته میزان درجه حرارت افزایش می‌یابد و در …

سه شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۷, ۱۶:۳۷ بعد از ظهر grdsh.ir/135

تهران، استانی چهار فصل

باد غالب بر روی استان تهران، عمدتا از سمت غرب و جنوب غرب می‌وزد و این استان دارای 4 فصل کاملا محسوس است. مهم‌ترین ایستگاه هواشناسی تهران در فرودگاه مهرآباد قراردارد.

تهران بهاری

اختلاف متوسط دمای سالانه در استان حدود 28.4 درجه است. در ایستگاه هواشناسی فرودگاه مهرآباد، از ماه دی رفته رفته میزان درجه حرارت افزایش می‌یابد و در تیرماه به بیشترین حد خود می‌رسد.

قرودگاه مهرآباد

تغییرات آب و هوایی در تهران

در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد افزایش دما به تدریج صورت می‌گیرد، در صورتی که از شهریور و مهر میزان حرارت به سرعت کاهش می‌یابد و در دی به کمترین حد خود می‌رسد. به این ترتیب تابستان‌ها در تهران به ویژه در جنوب و مرکز شهر گرم و در شمال شهر دما معتدل است.

زمستان در تهران

در زمستان نیز مرکز تهران معتدل است. مرکز بخش‌های شمالی شهر سرد است و دما بارها به زیر صفر می‌رسد. میانگین روزهای یخبندان در سال‌های 1330 تا 1355 در ایستگاه فرودگاه مهرآباد تهران 61 روز گزارش شده است.

تهران زمستانی

وضعیت اقلیمی شهرستان فیروزکوه و دماوند در زمستان‌ها بسیار سرد و در تابستان‌ها خنک است. اقلیم شهرستان‌های ورامین و ری نیز در زمستان‌ها به نسبت سرد و در تابستان‌ها، گرم گزارش شده است.

میزان رطوبت در ماه‌های تابستان

در طول سال، بیشترین میزان رطوبت در ماه‌های تابستان بوده است. این میزان برای ایستگاه فرودگاه مهرآباد در ماه مرداد در کم‌ترین حد بوده است.

میزان رطوبت نسبی در ماه‌های تابستان از نقطه اشباع، بسیار دور است، ولی هر چه به زمستان نزدیک می‌شویم این فاصله کوتاه می‌شود و در صورت وجود موقعیت مساعد، نقطه اشباع امکان پذیر می‌شود.

تهران بارانی

فشار هوا در تهران

در استان تهران، بیشترین فشار هوا در اواخر پاییز و اوایل زمستان دیده می‌شود که نشانگر غلبه توده‌های سرد هوا در این ماه هاست. در فصل زمستان به علت عقب نشینی جبهه سرد به سوی شمال کشور، توده هوای خشک این ناحیه را تحت نفوذ قرار می‌دهد و به همین سبب حالتی کم فشار پیدا می‌کند.

وزش باد و جهت های آن

در بیشتر ماه‌های سال جهت باد، غربی است و تنها در دو ماه از سال باد از جنوب شرقی و در دو ماه دیگر از شمال می‌وزد. به این ترتیب، در بیشتر ماه‌ها بادهای غربی با نوسان زیاد همراه است.

جهت عمومی این جریان‌ها، با جهت کلی کوه‌های البرز تقریبا موازی است و به این ترتیب تاثیر این کوه‌ها بیشتر به صورت کاهش متوسط سرعت باد در دره‌های کوهپایه‌های جنوبی است. در مجموع هوای شهر تهران از آرامش و سکون بیشتری نسبت به نقاط مجاور خود برخوردار است و بادهای چندانی ندارد.

آب و هوای متفاوت در بخش های مختلف تهران

در نواحی مختلف استان تهران به علت موقعیت ویژه جغرافیایی، آب و هوای متفاوتی شکل گرفته است. سه عامل جغرافیایی در ساخت کلی اقلیم استان تهران نقش موثری دارند.

کویر یا دشت کویر

مناطق خشک مانند دشت قزوین، کویر قم و مناطق خشک استان سمنان که مجاور استان تهران هستند، از عوامل منفی تاثیر گذار بر هوای استان تهران هستند و موجب گرما و خشکی هوا با گرد و غبار می‌شوند.

ریزگردها در تهران

رشته کوه های البرز

این رشته کوه‌ها موجب تعدیل آب و هوای استان تهران می‌شود.

بادهای مرطوب و باران‌زای غربی

این بادها نقش موثری در تعدیل گرمای سوزان بخش کویری دارند، ولی تاثیر آن را خنثی نمی‌کنند. بنا بر آنچه گفته شد استان تهران را میتوان به سه بخش اقلیمی ارتفاعات شمالی، کوپایه و نیمه خشک و خشک تقسیم بندی کرد.

در ادامه داستان‌های استان تهران به این تقسیم بندی اقلیمی بیشتر خواهیم پرداخت، با گردش آنلاین همراه بمانید.

داستان‌های مرتبط

اینستاگرام

صفحه گردش‌آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید و تصاویر و ویدیوهای خود را با هشتگ #گردشگر در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دنبال کنید +
داستان‌های دیگر

هنوز چند دقیقه‌ای وقت داری؟

داستان‌های دیگری در انتظار خواندن شما است، آنها را بخوانید و به اشتراک بگذارید

4 دقیقه۲۵ آذر ۱۳۹۹
کویر مرنجاب منطقه مرد رنج آب

کویر مرنجاب منطقه مرد رنج آب...

تاریخچه منطقه  جاده آران و بيدگل به مرنجاب و دستكن يكي از راههاي ارتباطي بوده كه اصفهان را به شهرهاي كاشان، يزد، مشهد و تهران متصل مي ساخته است. در زمان صفويه مسير اصفهان(پايتخت) و...


< 1 دقیقه۱۲ مرداد ۱۳۹۸
شهر توریستی ماسوله

شهر توریستی ماسوله...

شهر توریستی ماسوله به دلیل معماری خاصی که دارد در بین آثار توریستی جهان ثبت شده است، با این اوصاف کمتر علاقه‌مندی را می‌توان یافت که نام این شهر پلکانی گیلان به گوشش نخورده باشد. م...


4 دقیقه۲ بهمن ۱۳۹۷
ارفع ده و چشمه پراو در منطقه سوادکوه مازندران

ارفع ده و چشمه پراو در منطقه س...

ارفع ده یکی از روستاهای ییلاقی شمال محسوب می‌شود که به خاطر شرایط خاص دسترسی به نقطه‌ای بکر و دست نخورده باقی مانده است.در حدود منطقه سواد کوه می‌توان به روستای ارفع ده رسید. ر...


دیدگاهتان را بنویسید